راه هایی ساده برای مقابله با ترس از جراحی دندان عقل

shams یکشنبه 13 خرداد 1403 - 09:20
راه هایی ساده برای مقابله با ترس از جراحی دندان عقل

مقابله با ترس از جراحی دندان عقل

برخی از بیماران از جراحی دندان عقل ترس دارند و ممکن است تا احساس اضطراب و یا عصبی شدن نمایند در ادامه به نکته هایی اشاره می نماییم تا با ترس و اضطراب خود مقابله نمایید.

مشورت با پزشک

در مورد ترس و اضطراب خود با پزشک معالج مشورت نمایید تا وی با شما در مورد روند انجام جراحی صحبت نموده و راهنمایی های لازم در نکات و رعایت های لازم پیش و پس از جراحی را به شما ارائه نماید.

استفاده از خدمات دندانپزشکی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

انجام خدمات ایمپلنت ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

مطالعه داشته باشید

در مورد مرحله های جراحی دندان عقل مطالعه نمایید زیرا با این کار با مراحل این جراحی آشنا خواهید شد و در نتیجه باعث می شود تا از ترس و اضطراب شما تا حد بسیار زیادی کاسته شود.

هر آنچه نیاز هست از پزشک خود بپرسید

در مورد بیهوشی کلی و یا جزئی از دندانپزشک خود هر آنچه نیاز دارید بپرسید، به طور کلی پزشک بسته و شرایط بیمار از بین چهار روش بیهوشی:

  • تزریق آرمبخش
  • بی حسی موضعی
  • داروهای خوراکی
  • بی حسی درون وریدی و بیهوشی عمومی

یکی از آنها را انتخاب نموده، که به طور معمول بیهوشی با داروی موضعی رایج تر می باشد. شما عزیزان می توانید از پزشک معالج خود در این مورد اطلاعات کامل و جامعی را بدست آورید تا با خیالی آسوده و بدون ترس و اضطراب، دندان عقل خود را جراحی نمایید.

مدیتیشن را فراموش نکنید

مدیتیشن، شامل تمرین های عمیق تنفسی و آزاد نمودن عضلات می باشد که به شما کمک می نماید تا نگرانی های خود را کاهش دهید.

در روزی که میخواهید دندان خود را جراحی نمایید همراه داشته باشید

همراه داشتن همراه با خود باعث قوت قلب شما خواهد شد و تا حد بسیار زیادی از ترس و اضطراب شما می کاهد. و در صورتی که بعد از عمل شما دچار ضعف و بی حالی شوید، همراه شما به شما کمک خواهد نمود تا به خانه بروید.

جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقلی را دندان عقل نهفته می گویند که قابل مشاهده نباشد. به طور معمول این دندان ها به طور کامل زیر لثه پنهان شده اند و در صورتی که بخشی از دندان عقل دیده شود بدان دندان عقل نیمه نهفته گفته می شود.

مشکلات دندان عقل نهفته شامل 4 دسته می باشد:

  • نهفتگی افقی دندان عقل
  • نهفتگی عمودی دندان عقل
  • نهفتگی دندان عقل به سمت عقب دهان
  • نهفتگی دندان عقل به سمت جلوی دهان

این نوع از نهفتگی های دندان های عقل بسیار رایج بوده و در صورت عدم توجه به درمان این دندان ها منجر به عفونت، درد و یا آسیب به دندان های دیگر می گردد، این دندان ها از دلایل بیماری های لثه ای بشمار می آیند.

چه هنگام باید جراحی دندان عقل نهفته انجام داد؟

در صورتی که هر کدام از علائم ذیل را داشتید، به معنی داشتن دندان عقل نهفته می باشد که باید به آن توجه نموده و آن را جراحی نمایید.

  • داشتن درد و یا ورم در فک و صورت
  • داشتن لثه های خونی، قرمز و یا متورم
  • بدبو شدن دهان
  • باز نمودن دهان به سختی

دندانپزشک به طور معمول جراحی دندان عقل را برای پیشگیری از مشکلات لثه در آینده تجویز می نماید.

انجام خدمات دندانپزشکی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در کلینیک های مجهز و دندانپزشکان باتجربه انجام می پذیرد.

جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

به طور معمول جراحی دندان عقل نهفته به نسبت دندان عقلی که رشد نموده و یا نیمه نهفته می باشد کمی مشکل تر می باشد. اما اصلا جای نگرانی وجود ندارد زیرا پزشک با استفاده از داروهای بی حسی در حین جراحی دندان و تجویز مسکن پس از عمل درد را به طور کامل از بین خواهد برد تا در حین جراحی و پس از آن احساس درد و ناراحتی ننمایید.

انواع جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل بالا

این جراحی آسان تر می باشد و به نسبت جراحی دندان عقل پایین درد کمتری دارد. موقعیت دندان عقل بوسیله عکس های OPG و OPT قابل تشخیص می باشد.

ممکن است که با جراحی دندان عقل بالا باز شدن حفره سینوس و یا خونریزی، درد و یا ورم پس از جراحی رخ دهد به همین خاطر پزشک بر روی محل جراحی شده گاز استریل قرار می دهد و از بیمار می خواهد تا آن را محکم بفشارد تا از خونریزی جلوگیری گردد.

همچنین امکان دارد تا در محل جراحی شده کمی احساس سوزش داشته باشید که با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک بهبود خواهد یافت. سه الی چهار روز پس از عمل احساس خوبی خواهید داشت در صورت طولانی شدن مدت درد و یا سوزش حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

مدت زمان جراحی دندان عقل چقدر می باشد

مدت زمان جراحی دندان عقل بستگی به شرایط و قرار گرفتن دندان عقل، توانایی پزشک و عدم ترس بیمار از جراحی دارد که بطور معمول چیزی بین 15 تا 45 دقیقه زمان می برد. 

پس از جراحی دندان عقل چه غذاهایی می توان خورد؟

پس از جراحی دندان عقل به منظور بهبود هرچه سریع تر دندان نیاز به مراقبت هایی می باشد که باید به آنها توجه نمایید. از جمله این مراقبت ها خوراکی هایی می باشد که باید آنها را مصرف نمایید.

سوپ گوجه فرنگی

این سوپ خوشمزه و مقوی پس عمل جراحی دندان بسیار سودمند و مقوی می باشد. سوپ گوجه فرنگی سرشار از ویتامین و مواد معدنی می باشد که به شما کمک می نماید مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت نمایید.

ماست یونانی

ماست یونانی ماده غذایی مغذی و سرشار از پروتئین، انواع ویتامین ها و نیز مواد معدنی همانند زینک و کلسیم می باشد. مواد غذایی که دارای پروتئین بالایی می باشند و غذاهایی که دارای میزان پروتئین بالایی می باشند در روند بهبود قسمت جراحی شده تاثیر بسزایی دارند.

پوره سیب زمینی

زمانی که جراحی دندان عقل را انجام می دهید پرهیز از خوردن غذاهای سفت را باید جدی بگیرید، یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی که پر از کالری و مواد مغذی و مفید برای بدن می باشد پوره سیب زمینی می باشد.

سوپ های آبکی

مانند دیگر سوپ ها، سوپ های آبکی برای پس از عمل جراحی دندان بسیار عالی می باشد. زیرا دارای مقدار زیادی از ویتامین و مواد معدنی می باشد که به افزایش میزان انرژی بیمار کمک می نماید.

نیمرو

تخم مرغ و به خصوص نیمرو از مفیدترین غذاهایی می باشد که پس از جراحی دندان عقل می توانید میل نمایید. این ماده غذایی سرشار از پروتئین و مواد معدنی می باشند، تخم مرغ به خاطر داشتن امگا 3 برای التیام و بهبود زخم بسیار مفید و سودمند می باشد.

 

بازخوردها
    ارسال نظر