راهنمای جامع برای انتخاب و خرید تلویزیون

shams شنبه 5 خرداد 1403 - 11:14
راهنمای جامع برای انتخاب و خرید تلویزیون

راهنمای انتخاب و خرید تلویزیون

در این مقاله تلاش نمودیم تا راهنمایی جامع و کامل به منظور راهنمایی جهت خرید تلویزیون را به شما عزیزان ارائه نماییم. خرید تلویزیون امری مهم می باشد پس دقت نمایید و به راهنمایی های ارائه شده توجه نمایید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را انجام دهید.

دقت به اندازه صفحه نمایش محصول

اولین موردی که در هنگام خرید به ذهن خطور می نماید اندازه صفحه نمایش می باشد، امروز صفحه نمایش های مختلف و متعددی با ابعادی برابر با 14 اینچ تا 100 اینچ و حتی بالاتر در بازار موجود می باشد که دست خریدار در هنگام خرید باز می گذارد و طیف وسیع تری از انتخاب را در اختیار وی قرار می دهد.

از پر فروش ترین تلویزیون ها، تلویزیون های 50 اینچ و 55 اینچ می باشند. البته تلویزیون های بزرگ تر نیز طرفداران خود را دارند و در نظر داشته باشید که تلویزیون های کوچک تر به معنی محصولات بی کیفیت نمی باشند.

برای داشتن بهترین انتخاب صفحه نمایش توجه به ابعاد اتاق و یا فضایی که قرار است تلویزیون در آن قرار داده شود مهم می باشد و باید مورد توجه قرار گیرد.

پیش از خرید محصول مورد نظر خود به ابعلد و اندازه های فضا و یا دیواری که قرار است تا تلویزیون در آن قرار داده شود توجه نمایید. نکته مهمی دیگری که باید بدان توجه نمایید میزان فاصله ای است که شما از تلویزیون خواهید داشت.

توجه نمایید که اندازه تلویزین در تعیین قیمت آن تاثیر گذار می باشد. تا اندازه 50 اینچ قیمت تلویزیون ها می توان گفت که تقریبا به صورت منطقی افزایش می یابند اما از سایز 50 اینج به بالا قیمت این محصول دو برابر و با بیشتر می گردد. در صورتی که بودجه محدودی دارید به سراغ اندازه های بیش از 50 اینچ نروید.

تلویزیون های تخت بهتر می باشند و یا تلویزیون های منحنی؟

زمانی که برای نخستین بار تلویزیون های منحنی به بازار ارائه گردیدند توجه همگان را به خود جلب نمودند زیرا سازندگان ادعا می نمودند که به خاطر فن آوری ساخت این تلویزیون ها و محنی بودن آنها زاویه دید محصول افزایش پیدا کرده و فرد می تواند از کنار دید بهتری را داشته باشد، در حالی که جالب است تا بدانید که زاویه دید در تلویزیون های تخت بیش از حالت منحنی می باشد و همینطور نور را نیز بسیار کمتر منعکس می نمایند.

محتوای نمایشی در لبه های تلویزیون های منحنی چندان مانند دیگر قسمت های به خوبی نمایش داده نمی شود که همین مورد یکی از نقاط ضعف و موارد منفی اصلی برای این محصول بشمار می آید.

مقایسه زاویه دید تلویزیون تخت و منحنی

همچنین در نظر داشته باشید که تلویزیون منحنی دارای قیمت بسیار بالاتری نسبت به تلویزیون های تخت می باشند در حالی که امکانات و ویژگی های خاص و ویژه ای را به شما ارائه نمی دهند. پس توجه نمایید که در اصل شما هزینه زیادی به جهت منحنی بودن تلویزیون خواهید پرداخت.

تکنولوژی پنل بکار رفته

پنل های تلویزیون در چهار گروه اصلی تقسیم می شوند. که شمال OLED، LED، LCD و QLED می باشند. حال به معرفی هرکدام از آنها خواهیم پرداخت.

پنل LCD نسل قدیمی پنل ها

نخستین فناوری که باعث گردید تا تلویزیون ها از حالت قبل از خود خارج شوند و به صورت امروزی درآیند استفاده از فناوری LCD و یا نمایشگر کریستال مایع ( Liquid Crystal Display ) بود.

نکته کلیدی به جهت خرید تلویزیون های LCD باید به آن دقت نمایید نحوه روشن شدن صفحه آن می باشد. برخی از پنل ها لبه دار می باشند و برخی نیز به طور مستقیم در پشت صفحه نمایش محصول نصب گردیده اند.

دلیل اهمیتی که این نکته دارد تاثیری آن بر روی کنتراست تصویر می باشد. بطور کل منابع نوری نصب شده بر پشت صفحه نمایش از نظر کنتراست، دارای عملکردی بهتر به نسبت پنل هایی که لبه دارند می باشند و همینطور میزان مصرف برق کمتری را نیز دارند. بعلاوه روشنایی این فناوری نیز به مراتب بیشتر می باشد.

منبع نوری نصب شده در پشت صفحه نمایش LED backlighting نامیده می شود و به پنل های لبه دار CCFL backlight گفته می شود. در حال حاضر دیگر از فناوری CCFL backlight دیگر استفاده نمی شود و دیگر شرکت های سازنده از این نوع پنل ها استفاده نمی نمایند.

مقایسه بین فناوری LCD و LED

در صورتی که تصمیم به خرید تلویزیون LCD دارید باید به این نکته توجه نمایید میزان کنتراست صفحه نمایش می باشد. مزیت پنل های LCD در مقایسه با LED قیمت مناسب و همچنین دوام بالای آنها ولی دارا بودن محدودیت زاویه دید در کنار مشکلات کنترل نور خواهد بود.

در صورتی که تصمیم به خرید تلویزیون LCD دارید و برایتان کنتراست محصول دارای اهمیت می باشد پنل های VA بهتر از پنل های IPS می باشند اما در صورتی که زاویه دید برایتان مهم می باشد فناوری IPS گزینه ای مناسب بشمار می آید

خرید تلویزیون هوشمند اقساطی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

فناوری LED صفحه نمایش

فناوری LED همان فناوری نمایشگر کریستال مایع و یا همان LCD می باشد با این تفاوت که از نور پس زمینه به جاری CCFL مورد استفاده قرار می گیرد.

LED مخفف Light Emitting Diode می باشد، این دیودها در قسمت پشت تلویزیون قرار می گیرند و نور مورد نیاز نمایشگر محصول را تامین می نمایند.

در اصل نام این تلویزیون LED-LCD بوده است که پس از مدتی به تلویزیون های LED شهره شدند، به دلیل قیمت مناسب تر در مقایسه با فناوری های OLED و QLED دارای محبوبیت زیادی می باشند.

پیش تر گفتیم که دو حالت VA و IPS در تلویزیون ها وجود دارد. فناوری VA دارای کنتراست بالاتری می باشد و نسبت به IPS دارای کیفیت بالاتری می باشد. در عوض به نسبت با IPS از نظر زاویه دید عملکرد مناسبی ندارد، و در صورتی که تصمیم دارید با خانواده و دوستان خود به تماشای برنامه مورد علاقه خود بنشینید ما به شما فناوری IPS را توصیه می نماییم.

فناوری QLED صفحه نمایش

این فناوری برای نخستین بار توسط برند سامسونگ طراحی و تولید گردید و در حال حاضر نیز بزرگ ترین تولید کننده فناوری QLED شرکت سامسونگ می باشد. در این فناوری از نقاط کوانتومی برای تولید نمودن نور رنگی استفاده می شود که همین امر منجر می شود تا تلویزیون روشنایی و رنگ بندی دقیق تری داشته باشد و کیفیت تصویری نزدیک به تلویزیون های OLED را ارئه نماید.

فناوری OLED صفحه نمایش

این فناوری گرانترین فناوری موجود در حال حاضر برای تلویزیون ها می باشد. در این تلویزیون ها هر پیکسل به طور جداگانه نور تولید نموده در حالی که دیگر فناوری ها نیاز به نور پس زمینه دارند، این موضوع باعث می شود که پیکسل های تصویر به صورت مستقل فعالیت نموده و در نتیجه دقت رنگ ، کنتراست و دقت رنگ بالایی را ارائه نمایند.

کیفیت تصویر این تلویزیون ها به ویژه در رنگ مشکی بسیار بالا می باشد، نقطه ضعف این نماشیگر burn-in قسمت هایی از صفحه نمایش بعد از استفاده زیاد از تلویزیون می باشد.

رزولوشن صفحه نمایش تلویزیون

همگی ما دوست داریم که تصاویر را در واقعی ترین حالت ممکن تماشا نماییم. رزولوشن تصویر نشان دهنده تعداد پیکسل های نمایشگر تلویزیون می باشد که هرچه که میزان رزولوشن تصویر بیشتر باشد در نتیجه اعداد پیکسل های تصویر بیشتر می گردد و کنتراست و وضوح تصویر افزایش می یابد.

درگاه های ارتباطی تلویزیون

تلویزیون چند سالی است که به دستگاهی چند منظوره تبدیل شده است به همین خاطر درگاه های ورودی و خروجی و نیز نقاط اتصالشان دارای اهمیت بالایی می باشند.

این درگاه ها شامل USB و HDMI و همچنین پشتیبانی چند رسانه ای می باشد. در حالی که پورت HDMI به شما دسترسی های زیادی می دهد، شما بوسیله USB امکان ضبط برنامه های مورد علاقه و یا تماشای آنها و همچنین ذخیره نمودن اطلاعات را در اختیار دارید

در زمان خریدن تلویزیون توجه به پورت های HDMI را فراموش ننمایید زیرا دستگاه های مختلفی همچون کنسول های بازی، لپ تاپ ها و تقریبا تمامی دیگر دستگاه ها بوسیله HDMI به تلویزیون متصل می شوند.

اسپیکرهای دستگاه

هر مقدار که فناوری های موجود در تلویزیون ها نموده، این محصول کاربردی باریک تر از پیش گردیده است. در حال حاضر شاهد تلویزیون هایی باریک و تخت می باشیم که به راحتی می توان آنها را به دیوار نصب نمود.

باریک و تخت شدن تلویزیون ها باعث گردید تا کمپانی های سازنده فضای زیادی برای قرار دادن اسپیکر در اختیار نداشته باشند به همین خاطر باعث شد تا به فکر استفاده از اسپیکرهای مناسب این محصولات با کیفیتی بهتر از پیش باشند اما با این حال اگر شما تمایل به داشتن صدایی قوی تر، رساتر و پویا تر باشید می توانید از اسپیکرهای جداگانه و یا ساندبار ها استفاده نمایید.

این محصولات ( ساندبار ها ) را می توان به کمک HDMI و یا در برخی از مدل ها به کمک وایرلس به تلویزیون وصل نموده و از کیفیت و حجم صدایی به مراتب بیشتر لذت ببرید.

البته توجه نمایید این به معنای آن نیست که کیفیت صدا اسپیکرهای تلویزیون ها خوب نمی باشد، بلکه برعکس اسپیکرها نیز در کنار دیگر قطعات تلویزیون ها رشد نموده و بهبود یافته اند و دارای کیفیتی به مراتب بیشتر از پیش می باشند.

کیفیت آنها به اندازه ای می باشد که نیازی به خرید ساند و یا اسپیکر بار برای داشتن صدایی مناسب و رسا نمی باشند و شما حتی در فضایی بزرگ نیز می توانید از کیفیت همین اسپیکرها بهره ببرید. در صورتی که تمایل داشته باشید تا حسی واقعی تر و نزدیک به سینما داشته باشید در آن صورت خرید ساندبار توصیه می شود.

در صورتی که ساندبار و یا سینمای خانگی برای تلویزیون خود خریداری نمودید HDMI آن را به HDMI تلویزیون خود وصل نمایید تا با کیفیت بیشتری از صدا بهره و لذت ببرید.

از ویژگی هایی که مربوط به بخش اسپیکرهای تلویزیون است و در زمان خرید لازم است تا بدان توجه نمایید Dolby atoms می باشد. تلویزیون در صورتی که از این قابلیت پشتیبانی نماید صدایی بسیار فراگیرتر و پویا تر را تولید می نماید.

روشنایی تصویر تلویزیون

روشنایی تصویر تلویزیون ارتباطی مستقیم با وضوح و کنتراست تصویر دارد. اگر تلویزیون در اتاقی روشن قرار داشته باشد باید به روشنایی تلویزیون خود توجه نمایید.

تماشای فیلم و یا برنامه های مورد علاقه خود در تلویزیون با کیفیت تصویر بالا لذت بخش خواهد بود. بدون داشتن روشنایی کافی، نورهای سفید و رنگی به خصوص برای تصویرهای HDR به خوبی نشان داده نخواهند شد. در صورتی که تلویزیون به اندازه کافی روشن نباشد غیر طبیعی و تاریک به نظر می رسد. بهترین روشی که می توانید روشنایی تلویزیون را تست نمایید، تماشای تصاویر تاریک بک فیلم با کیفیت می باشد.

بازخوردها
    ارسال نظر