انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

shams سه شنبه 1 خرداد 1403 - 09:24
انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

آشنایی با انواع کیفیت تصویر در تلویزیون

بی شک مانند دیگر لوازم خانگی، کیفیت تصویر نمایشگرهای تلویزیون در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید تلویزیون مهم و دارای اهمیت می باشد. فاکتورهای مختلفی در تعیین کیفیت و شفافیت نمایشگر تلویزیون نقش دارند، از این عوامل به مواردی همچون:

  1. رزولوشن تصویر
  2. شفافیت رنگ
  3. وضوح تصویر
  4. سرعت پردازش تصویر
  5. میزان روشنایی

می توان اشاره نمود، همه موارد نام برده شده در تعیین کیفیت خروجی تصویر در تلویزیون نقش دارند. حال به هر کدام از موارد یاد شده به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

رزولوشن تصویر چیست؟

یکی از موارد و مفاهیمی که قبل از خریداری نمودن تلویزیون باید بدان توجه نمود رزولوشن تلویزیون مد نظر هست. پیکسل کوچکترین واحدی است که تشکیل دهنده تصویر می باشد. تصاویر از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها شکل می گیرد.

رزولوشن و یا تفکیک پذیری تصویر، همان نشانگر شمار این واحدهای کوچک در بعدهای عمودی و افقی می باشد. هرچه تعداد پیکسل ها بیشتر باشند رزولوشن تصویر بالاتر می باشد. برای مثال در تلویزیون های Full HD که دارای رزولوشن و وضوح تصویر 1920x1080 پیکسل می باشند. عدد 1920 نشان دهنده پیکسل های افقی و 1080 نشانگر پیکسل های بعد عمودی می باشند.

اندازه پنل و کیفیت تصاویر پخش شده در میزان رزولوشن تلویزیون بسیار تاثیرگذار می باشند. از تصاویر تلویزیون هایی با کیفیت و رزولوشن بالا در صورتی می توان بهترین و بیشترین بهره را برد که اندازه ای برابر با 50 اینچ و یا بیشتر را دارا باشند. بعلاوه تصویر و محتوای پخش باید دارای کیفیت بالایی باشند تا در صفحه نمایش تلویزیون به خوبی نشان داده شود.

از تصویر تلویزیون‌هایی با کیفیت و رزولوشن بالا در صورتی می‌توان بیشترین بهره را برد که دارای اندازه‌ای بزرگ‌تر از 50 اینچ باشند. افزون بر این، فیلم یا محتوای نمایشی نیز باید با کیفیت بالایی ضبط شده باشند تا در تلویزیون به خوبی نمایش داده شوند. مثلاً کیفیت واقعی و کم نظیر یک تلویزیون 4k، تنها زمانی قابل درک است که محتوای نمایشی با همین کیفیت ضبط و یا فیلمبرداری شده باشد.

کیفیت SD تصویر

کیفیت استاندارد و یا standard definition که به اختصار sd گفته می شود دارای رزولوشن 720X480 می باشد. امروزه دیگر مانند گذشته این کیفیت تصویر رواج ندارند و از زمای که تلویزیون هایی با کیفیت تصویر HD روانه بازار شدند این کیفیت تصویر از رده خارج گردید.

کیفیت HD تصویر

کیفیت HD مخفف عبارت High Definition یعنی وضوح و کیفیت بالا می باشد. نخستین نمایشگرهای HD در سال 1998 به بازار ارائه گردیدند.

 فناوری HD به شکل معمول از سیگنال آنالوگ استفاده نکرده و به جای آن از سیگنال دیجیتال بهره می‌برد. رزولوشن این نوع از کیفیت تصویر تلویزیونی 720 در 1280 است که به شکل کوتاه چنین نوشته می‌شود: 720P و در واقع در هر فریم آن 921600 پیکسل وجود دارد.

HD دقیقا همانند نامش کیفیتی چندین برابر شفاف‌تر از صفحه نمایش‌های معمولی را به همراه صدایی با کیفیت‌تر به شما ارائه می‌دهد. تصاویر تلویزیون‌هایی با این کیفیت حدود ۴ برابر تلویزیون‌های SD می‌باشد و دارای شفافیت، دقت بالا و نمایش رنگ بیشتر هستند. ویژگی شاخص این تلویزیون ها را می توان نسبت گسترده تر آن ها که همان تصویر 16:9 می باشد اشاره نمود.

بر خلاف تلویزیون های نسل قبل کیفیت تصویر HD به شما امکان تماشای فیلم در قالب widescreen تماشا نمایید. با وجود این کیفیت امکان متصل شدن تلویزیون به دیگر دستگاه ها فراهم گردیده است. 

از مهمترین ویژگی های تلویزیون هایی با کیفیت HD می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. صدای دیجیتال چندگانه
  2. دقت و شفافیت بالای صدا و تصویر
  3. افزایش وسعت طول و عرض تصویر

کیفیت FULL HD و یا HD تصویر

نام دیگر فرمت 1080 پیکسل FULL HD و یا همان FHD می باشد. در این تلویزیون ها نمایش تصاویر و همچنین جزئیات آن به بهترین شکل ممکن نمایش داده می شود و به شما این امکان را می دهد تا کوچک ترین جزئیات را تماشا نمایید. رزولوشن این فرمت شامل 1920 پیکسل به صورت عمودی و 1080 پیکسل به صورت عمودی می باشد.

کیفیت UHD و یا همان 4K تصویر

کیفیت نمایش تصویر در نمایشگرهای 4k چهار برابر بیشتر از نمایشگرهای Full HD می باشد. برتری این کیفیت تصویر در برابر کیفیت فول اچ دی رزولوشنی معادل با 4096X2160 می باشد.

تلویزیون های هوشمند 4K ایونتا با ارائه بالاترین کیفیت تصویر و وضوح صدای دالبی، لحظات خاطره انگیزی را برای شما و عزیزانتان به ارمغان خواهد آورد.

خرید تلویزیون هوشمند همراه با بالاترین کیفیت تصویر

تفاوت کیفیت 4K با UHD چیست؟

تعداد پیکسل های تلویوزیون های UHD برابر با 3840X2160 پیکسل بوده در حالی که کیفیت تصویر در تلویزیون های 4K برابر با 4096X2160 پیکسل می باشد.

این تفاوت تصویر بین سینمای دیجیتال و تلویزیون های خانگی را بیان می نماید. 4K استانداردی سینمایی می باشد، ولی فرمت UHD استاندارد تولید کنندگان صفحه نمایش و تلویزیون می باشد. به عبارت دیگر کاربرد فرمت UHD ویژه نمایش خانگی و کیفیت 4K در محتوای نمایشی پیشرفته تر و سینمای دیجیتال می باشد.

کیفیت UHD وضوح تصویری با نسبت تصویر استاندارد ۱۶:۹ به بیننده ارائه می نماید. به سخن دیگر، نمایشگرهای آن از محتوای قدیمی‌ Full HD پشتیبانی می نماید. البته با کیفیتی 4 برابر بیشتر از 1080 پیکسل، که وضوح تصویر FHD به شما ارائه می نماید. همچنین باید در نظر داشت که  کیفیت تصویر تلویزیون در صفحه نمایش‌های UHD بهبود قابل ملاحظه ای یافته است. افزون بر افزایش کیفیت تصاویر و وضوح بالا، دامنه گسترده تری از رنگ ها در اختیار شما گذاشته و به همین دلیل تجربه بیش از پیش طبیعی تری را به شما ارائه می نماید.

برخی از برندها برای جلوگیری از اشتباه و نیز دقت بالاتر، استفاده از عنوان Ultra HD ( UHD ) را بیشتر می پسندند. ولی برای سادگی بیشتر، بسیاری از برندهای دیگر نیز این دو کیفیت را همسان به کار می برند. بنابراین در زمان خرید تلویزیون توجه نمایید که فناوریی 4K گران تر می باشد و تصویر را با کیفیت و وضوح تصویر بالاتری به نمایش ‌‌‌می گذارد.

طرح های فروش اقساطی نامیراکالا

بازخوردها
    ارسال نظر