آشنایی با انواع موتور یخچال

shams پنجشنبه 3 خرداد 1403 - 09:06
آشنایی با انواع موتور یخچال

انواع موتور یخچال کدام است و چه تفاوتی بین کمپرسورهای اینورتر و معمولی وجود دارد؟

کمپرسور یخچال به طور قطع از اصلی ترین بخش های یخچال بشمار می آید. وظیفه این قطعه پمپاژ نمودن از مبرد که به منظور تولید نمودن سرما در یخچال مورد استفاده قرار می گیرد.

موتور پیستونی یخچال

در این موتورها، فشرده سازی گاز توسط پیستون به صورت حرکت های رفت و برگشتی صورت می پذیرد. ظرفیت این کمپرسور 100 اسب بخار می باشد و اگر بخواهیم که ویژگی ای نفی برای این نوع موتورها برشماریم باید به داشتن سر و صدا و همچنین تولید نمودن حرارت به نسبت بالا اشاره نمود.

کمپرسور روتاری و یا دورانی

این کمپرسورها را با نام روتاری نیز می شناسند که فشرده سازی گاز را بوسیله گردش 360 درجه تیغه های کمپرسور انجام می دهد. روتاری ها یه نسبت کمپرسورهای پیستونی صدا و حرارت کمتری تولید نموده و همچنین دارای مصرف بهینه تری در انرژی را دارا می باشند. راندمان این نوع کمپرسورها به نسبت کمپرسورهای پیستونی نیز بیشتر ولی سرمایش کمتری دارند، از همین رو موتورهای پیستونی مناسب مناطق گرمسیری و جنوبی کشور و موتورهای روتاری بیشتر مناسب مناطق شمالی کشور می باشد.

کمپرسور‎ اسکرول و یا کمپرسور مارپیچی

از ویژگی ها و مزیت های این کمپرسور می توان به راندمان بالا و فشرده سازی گاز بدون نشتی اشاره نمود.

دسته بندی کلی موتورهای یخچال

اگر که بخواهیم تا موتورهای یخچال را به طور کلی دسته بندی نماییم می توان به دو دسته کلی موتورهای معمولی و موتورهای اینورتر تقسیم بندی نماییم.

کمپرسورهای اینورتر

در این کمپرسورها سرعت دوران قابل تنظیم می باشد یعنی هنگامی که هوا گرم باشد و دمای محیط بالا باشد، این کمپرسور با شتاب بیشتری دوران می نماید ولی در روزهای سرد و زمانی که دمای محیط پایین باشد، سرعت دوران کمپرسور کاهش می یابد. در کمپرسورهای قدیمی ترموستات عمل قطع جریان را انجام داده و باعث خاموش و یا روشن شدن موتور یخچال می شود.و با بالا رفتن دمای یخچال کمپرسور با تمام توان شروع به کار می نمایید.

اما در کمپرسورهای اینورتر به جای قطع جریان و خاموشی کامل کمپرسور، سرعت کمپرسور کاهش یافته تا بتواند با ظرفیت کمتر دمای داخلی یخچال را ثابت نگه دارد. از این نوع کمپرسور در ساخت یخچال های مدرن امروزی مانند یخچال های ساید بای ساید و کمبی ها و دیگر مدل های مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین دلیل استفاده از کمپرسورهای اینورتر مصرف پایین انرژی آن ها می باشد.

موتورهای معمولی

این موتورهای از آن دسته از موتورهای بزرگ می باشند که در بیشتر یخچال ها مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر موتورهای یاد شده از این نوع کمپرسور بشمار می آیند.

بازخوردها
    ارسال نظر