پیگیری و دریافت بیمه عمر متوفی

shams پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 - 10:07
پیگیری و دریافت بیمه عمر متوفی

بعد از فوت بیمه عمر به چه فردی تعلق خواهد گرفت؟

از اصلی ترین و مهم ترین دلیل هایی که مردم بیمه را خریداری می نمایند به این خاطر است تا خیالشان از بابت امنیت مالی و اقتصاد خانواده و عزیزانشان برای زمانی که کنارشان نیستند آسوده باشد.

مهمترین و مزیت این بیمه هم همین سرمایه گذاری برای آینده می باشد که پس از فوت بیمه گذار به بازماندگان مبلغی قابل توجه پرداخت خواهد شد.

فرد بیمه گذار در هنگام خرید بیمه نامه عمر خود در قرارداد خود مشخص می نماید تا گیرنده سرمایه و غرامت فوت بیمه نامه چه فرد و یا اشخاصی باشد که در اصطلاح به این افراد ذی نفع گفته می شود. بدون شک گیرنده سرمایه تا زمان حیات فرد، خود شخص می باشد و در صورت بروز حادثه برای وی و فوت نمودن، ذی نفعانی که مشخص گردیده است سرمایه بیمه نامه را دریافت می نمایند. 

در صورتی که فرد در بیمه نامه عمر خود فردی را اعلام نکرده باشد، اندوخته بیمه وی مطابق با قانون ارث و میزان مشخص شده در قانون به وراث قانونی وی تعلق می گیرد. در نتیجه بیمه عمر پس از فوت به فردی که در بیمه نامه معرفی گردیده پرداخت خواهد شد در غیر این صورت مبلغ بیمه نامه به وراث تعلق خواهد گرفت.

شما عزیزان می توانید برای خرید انواع بیمه نامه ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با مشاورین ما در نامیراکالا تماس حاصل نمایید.

خرید اقساطی بیمه ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

چگونه در بیمه عمر ذی نفع مشخص نماییم

بهتر است تا اقوام درجه یک مانند پدر، مادر، همسر و یا فرزندان و ... به عنوان ذی نغعان معرفی گردند. در این صورت بیمه گذار باید اولویت آن ها و نیز درصد سهم انها در مبلغ پرداختی از جانب شرکت بیمه را مشخص نماید.

چند نفر را می توان به عنوان ذی نفع در بیمه عمر مشخص نمود؟

فرد بیمه گذار می تواند درخواست نماید تا استفاده کنندگان از سرمایه بیمه عمر وی نه تنها یک نفر بلکه چند نفر باشند. اغلب شرکت های بیمه به بیمه گذاران خود این اجازه را می دهند تا 5 الی 6 نفر را به عنوان ذی نفع در بیمه نامه های عمر خود معرفی نمایند، که در این صورت بهتر است مشخصات کامل فرد همراه با اولویت و نیز درصد استفاده وی از بیمه نامه در قرارداد مشخص گردد. البته بیمه گذار این امکان را ن دارد تا فرد حقیقی را که با وی نسبت درجه یک نسبی و یا سببی ندارد با عنوان ذی نفع معرفی نماید. 

امکان ذی نفع قرار دادن موسسه خیریه امکان پذیر است

در صورتی که بیمه گذار تمایل داشته باشد می توان سرمایه بیمه نامه عمر خود را در اختیار موسسه های خیره قرار دهد. شرکت های زیادی امکان معرفی نمودن تمامی موسسات حقوقی را که دارای شماره ثبت می باشند به بیمه گذار می دهند.

ذی نفع بودن فرزندی که به سن قانونی نرسیده است آیا امکان پذیر می باشد؟

این امکان فراهم می باشد که بیمه گذار حتی فرزند 3 ساله خود را با عنوان ذی نفع بیمه نامه خود معرفی نماید. اما در صورتی که فرزند وی قبل از رسیدن به سن 18 سالگی فرد فوت نماید غرامت سرمایه فوت بیمه نامه وی، اندوخته و سودهای مشارکت در منافعش تا زمانی که ذی نفع معرفی شده به 18 سالگی برسد نزد شرکت امانت می ماند.

مراحل پیگیری و دریافت بیمه عمر متوفی

برای دریافت خسارت بیمه عمر ذی‌نفعان معرفی‌شده در بیمه‌نامه یا وراث قانونی بیمه‌شده متوفقی باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  • فرم درخواست خسارت فوت که توسط ذی‌نفع تکمیل شده؛
  • اصل بیمه‌نامه و برگه‌های الحاقیه و ضمیمه آن؛
  • گواهی فوت تأیید شده از اداره‌های ثبت‌احوال و یا کنسولگری‌های سفارت ایران در خارج از کشور (اصل یا کپی برابر اصل)؛
  • گواهی سازمان ثبت‌احوال (اصل یا کپی برابر اصل)؛
  • اصل یا کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت (در مواردی که منافع بیمه به وراث قانونی تعلق می‌گیرد)؛
  • کلیه مدارک بیمارستانی (اصل یا کپی برابر اصل)؛
  • در صورتی‌که فوت حادثه باشد، کپی برابر اصل یا اصل برگ گزارش تصادف جرحی/فوتی؛
  • نظریه پزشک معالج و یا پزشک قانونی (اصل یا کپی برابر اصل)؛
  • کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی بیمه‌شده و ذی‌نفعان.
بازخوردها
    ارسال نظر