چوب راش و کاربرد آن در مبلمان

shams سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 09:27
چوب راش و کاربرد آن در مبلمان

آشنایی با چوب راش و کاربرد آن در ساخت مبلمان

دومین چوب پرکاربرد در صنایع چوب و مبلمان در ایران همین چوب راش می باشد. این درخت در جاهایی که خاک خشک و آب و هوا معتدل باشد رشد می نماید.

درخت راش در منطقه های معتدل و نیمه گرمسیری کره شمالی زمین رشد نموده و دارای چوبی قرمز رنگ و مایل به قهوه ای می باشد و برای ساختمان سازی، ساخ انواع ابزار، ظرف و ظروف، اسباب بازی، مبلمان و ..... مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع چوب راش کدامند

چوب راش اروپایی

ارتفاع درخت این گونه به طور معمول در حدود 80 تا 130 فوت و قطر آن بین 3 تا 5 فوت می باشد. متوسط عمر این درخت 200 سال بوده که به این چوب با عنوان راش گرجستانی هم شناخته می شود.

چوب راش آمریکایی

این درختان به طور معمول تا ارتفاع 75 فوت رشد می نمایند، که حتی ممکن است در شرایطی همچون جنگل های انبوه این ارتفاع به 120 فوت هم برسد. این درختان در انواع مختلف خاک امکان رشد را دارند و تا 400 سال عمر می نمایند.

چوب راش مس

این چوب برای مصارف متعدد و مختلفی همچون وسایل و تجهیزات ورزشی، ساخت مبلمان، ظرف و ظروف و ابزارآلات مورد استفاده قرار می گیرد.

از این رو که این چوب به خوبی می سوزد، به شکل سنتی برای پخت انواع ماهی بویژه ماهی دودی مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ این چوب، خاکستری روشن می باشد و ظاهری چروکیده دارد. 

راش ژاپنی

این نوع از چوب راش در سرتاسر جنگل های کشور ژاپن یافت می شود و متعلق به کشور ژاپن می باشد.

ویژگی های چوب راش کدامند

اگر بخواهیم که از مهم ترین ویژگی های چوب راش را نام ببریم باید به مواردی همچون موارد ذیل اشاره نماییم.

  1. این چوب دارای سطحی صاف و یکدست می باشد
  2. رنگ خاکستری چوب
  3. جایگزینی عالی این نوع چوب با عنوان هیزم
  4. استحکام مناسب
  5. طول عمر بالا
  6. انعطاف پذیر بودن

قابل استفاده در ساختن مبلمان، ام دی اف، روکش و سایر اشیا و وسایل چوبی

مشخصات و ویژگی های ظاهری چوب راش

این چوب دارای دانه هایی صاف با بافت ظریف و یکنواخت می باشد که غالبا به رنگ قرمز مایل به قهوه ای روشن با منافذی ریز می باشد. این خصوصیات بارز این چوب دارا بودن استحکام بالا و مقاوم در برابر ضربه می باشد.

کاربرد چوب راش در ساخت مبلمان

به منظور ساختن مبلمان از انواع مختلفی از چوب می توان استفاده نمود. اما چوب راش به دلیل مستحکم بودن، به طور معمول انتخابی محبوب و در بین کارگاه های ساخت مبلمان می باشد.

زیرا با استفاده از آن می توان مبلمانی زیبا همراه با رنگ چوبی روشن تولید نمود که دارای محبوبیتی بالا می باشد. از مهم ترین و بارز ترین ویژگی های این نوع چوب که به گزینه ای عالی برای ساختن مبلمان بشمار می آید، بدون بو بودن آن می باشد بویژه برای افرادی که از بوی چوب خوششان نمی آید.

به جز تولید مبلمان استفاده نمودن از چوب راش برای انواع میزهای مدرن، انتخابی بسیار مناسب بشمار می آید. به این خاطر که دارای ساختاری ظریف می باشد که تولید کننده این امکان را دارد تا وسایل چوبی با ظاهری زیبا و چشم نواز را تولید نماید.

ویژگی های استفاده از چوب راش

منعطف بودن

این چوب به طور معمول به منظور تولید مبلمانی که دارای انحنا و بویژه شکل های خاص و ویژه می باشد کاربرد دارد. به راحتی چکش خواری می شود و برای ساختن:

  1. صندلی
  2. کابینت
  3. کفپوش
  4. ظرف و ظروف ( قاشق، لیوان و ... )

انتخابی مناسب و عالی می باشد.

بادوام و مستحکم

از این رو که این چوب جزو چوب های سخت، غیر متخلخل و همینطور چگالی بالایی دارد، در مقابل فشار، بریدگی و نیز خراشیدگی نسبت به چوب های دیوار بادوام تر می باشد.

مقاوم در برابر ضربه

چوب راش با داشتن بافتی یک دست و یکنواخت در برابر فشار و ضربه دارای مقاومت بالایی می باشد. از همین رو این چوب را بیشتر برای استفاده کفپوش ها استفاده می نمایند زیرا تحمل وزن بالایی در برابر وزن و ضربه را دارا می باشند.

مقرون به صرفه و اقتصادی

چوب راش با داشتن قیمتی مشابه با دیگر چوب ها گزینه ای مقرون به صرفه بشمار می آید و غالبا جایگزین چوب های گران قیمتی همچون ماهون، افرا، گردو و گیلاس می باشد.

چوبی بدون بو

در خلاف دیگر چوب ها، راش دارای بو نمی باشد. که این ویژگی چوب راش را انتخابی عالی برای ساخت ظرف و ظروف مواد غذایی بدل نموده است. و با داشتن سطح صاف و تمیز برای مصرف کننده جذاب می باشد.

جمع بندی

حال که ویژگی های این چوب را نام بردیم و بدان پرداختیم می خواهیم جمع بندی مطالب گفتی شده را در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

  1. رنگ و ظاهر این چوب به طور معمول یک رنگ کرمی رنگ می باشد که گاهی رنگ صورتی و یا قهوه ای را دارد. رنگ روش مقداری تیره تر می باشد زیرا به منظور بریدن چوب، باید با بخار آمده شود.
  2. بدان جهت که چوب راش برای خم شدن نیازمند به بخار می باشد و بدین طریق به راحتی خم می شود در نتیجه می توان با استفاده از ابزارهای مختلف آن را به حالت ها و شکل های دلخواه خم نموده و شکل داد.
  3. این چوب به راحتی قابل تهیه و در دسترس می باشد، همچنین این نوع از چوب با دارا بودن چگالی و نیز سختی بالا جایگزینی ارزان تر برای دیگر چوب ها می باشد.

جهت دریافت مشاوره به منظور خرید مبلمان با کیفیت با مشاوران نامیراکالا تماس حاصل نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر