دندان شیری کودکان

shams یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 09:56
دندان شیری کودکان

دندان شیری کودکان چیست؟

دندان شیری طبیعی

زمانی که رشد این دندان ها کامل می شود، 20 عدد دندان، 8 عدد دندان قدامی فک بالا و فک پایین، 4 عدد دندان نیش و 8 عدد دندان آسیاب شیری در داخل حفره دهان وجود دارند.

دندان شیری دارای اجزایی می باشد که در دندان های دائم نیز موجود می باشند. این اجزا در قسمت تاج مینا، عاج و عصب تاج دندان و نیز در قسمت ریشه سمان، عاج و عصب ریشه دندان می باشند.

ریشه در دندان های شیری

دندان های قدامی و نیش دارای یک عدد ریشه و همچنین دندان های خلفی دو الی سه عدد ریشه را دارا می باشند. طول ریشه این دندان ها بطور میانگین 10 الی 15 میلی متر می باشد.

در طول زندگی به تدریج این ریشه ها تحلیل رفته و زمانی که به طور کامل ریشه تحلیل می رود دندان شیری می افتد و دندان دائمی جایگزنی دندان شیری می گردد.

روند پیشرفت پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان های کودکان نخست از تحلیل نقاط کوچکی در مینای دندان شروع می شود اگر در این مرحله درمان های لازم انجام نپذیرد پوسیدگی به تدریج افزایش می یابد

پوسیدگی دندان‌های کودک در ابتدا شامل تحلیل نقاط کوچکی در مینا می‌باشد اگر در این مرحله درمان‌های موردنیاز برای کودک انجام نگیرد این پوسیدگی‌ها به‌تدریج گسترش‌یافته و به عاج دندان نفوذ می‌کنند ممکن است در این مرحله کودک کم‌کم دردهایی را در ناحیه دندان پوسیده احساس کند چنانچه درمان لازم در این مرحله نیز انجام نگیرد پوسیدگی پیشرفت کرده و به عصب دندان شیری گسترش می‌یابد

رسیدن پوسیدگی به عصب دندان شیری

معمولاً نفوذ پوسیدگی دندان به ناحیه عصب دندان شیری با درد و ناراحتی زیاد کودک همراه می‌باشد گرچه در مواردی به دلیل روند آهسته پیشرفت ممکن است کودک هیچ‌گونه علائم درد نداشته باشد و دندانپزشک با رادیوگرافی دندان نفوذ پوسیدگی به عصب را تشخیص دهد درصورتی‌که درمان دندان در این مرحله تأخیر افتد ممکن است براثر فعل و انفعالات میکروب‌ها عصب دندان عفونی‌شده و آبسه دندانی و خروج چرک از لثه دندان مبتلا اتفاق بیفتد

خدمات دندانپزشکی در نامیراکالا توسط مجرب ترین دندانپزشکان و در کلینیک های مجهز با بهترین مواد اولیه و بهترین کیفیت به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به صورت اقساط ارائه می گردد.

مشاوره رایگان برای تعیین وقت دندان پزشکی

ترمیم دندان‌های شیری

درصورتی‌که پوسیدگی دندان در حد مینا و عاج دندان پیشروی کرده باشد درمان موردنیاز ترمیم دندان می‌باشد این ترمیم‌ها برحسب صلاحدید دندانپزشک با مواد کامپوزیت (مواد همرنگ دندان) و یا آمالگام (مواد نقره‌ای‌رنگ) انجام می‌گیرد. در صورت تخریب وسیع تاج دندان شیری ممکن است از روکش‌های مخصوص دندان کودکان که از جنس استیل ضدزنگ هستند استفاده گردد. انتخاب نوع ترمیم باید به‌طور کامل به دندانپزشک واگذار گردد زیرا در بسیاری از موارد ترمیم با نوع خاصی از مواد ممکن است امکان‌پذیر نبوده و یا مناسب دندان کودک شما نباشد

انجام عصب کشی دندان شیری

مراحل درمان عصی کشی دندان شیری با دندان بزرگسالان متفاوت است که بنا بر صلاحدید دندانپزشک فقط عصب تاج دندان و یا تاج دندان و ریشه دندان نیاز به درمان داشته باشند.

بازخوردها
    ارسال نظر