با پر کردن دندان و مراحل آن آشنا شوید

shams چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 09:40
با پر کردن دندان و مراحل  آن آشنا شوید

آشنایی با مراحل پر کردن دندان و مواد مناسب آن

برای پر کردن دندان باید پوسیدگی های آن را با موادی جایگزین پر نمود که برای این منظور موادهای وجود دارد. همچنین پس از عصب کشی دندان به خاطر استفاده پزشک از فرز و فایل های مخصوص این کار، دندان سوراخ شده و حفره هایی در آن ایجاد می گردد که حتما باید بوسیله مواد مخصوص پر کردن دندان، پر شود و ترمیم گردد.

از این مواد به منظور درمان نمودن سوراخ و یا حفره ای کوچک ایجاد شده در دندان استفاده می شود. بدین منظور نخست دندانپزشک باید بافت پوسیده دندان را برداشته و پس از آن حفره ایجاد شده را با مواد مخصوص دندانپزشکی پر نماید.

از مواد مخصوص پر کردن دندان به منظور ترمیم نمودن حفره دندانی که بر اثر پوسیدگی و یا وارد شدن آسیب به دندان ایجاد گردیده است استفاده می شود.

از رایج ترین و مرسوم ترین نوع پر نمودن دندان، آمالگام می باشد که از مخلوط نمودن فلزهای مختلف ساخته می شود. پر نمودن دندان بوسیله آمالگام به طور معمول بر روی دندان های عقب انجام می شود زیرا دارای استحکام بالایی در برابر سایش می باشد.

ودر صورتی که دندان های پیشین شما نیاز به پر نمودن دارند دندانپزشک از مواد همرنگ با دندان شما برای پر نمودن دندان ها استفاده می نماید.

انجام خدمات دندانپزشکی با بهترین کیفیت در کلینیک های مجهز دندانپزشکی

مراحل پر نمودن دندان

پر نمودن دندان بدون درد و به آسانی توسط دندانپزشک انجام می پذیرد و جای کوچک ترین نگرانی وجود ندارد که در ادامه به این مراحل خواهیم پرداخت و آشنا می شویم.

بی حس نمودن دندان ها مرحله نخست

پیش از آنکه دندانپزشک شروع به کار نماید نخست با تزریق ماده بی حسی اقدام به بی حس نمودن ناحیه مورد نظر می نماید تا بتواند به راحتی به پرکردن دندان و یا درمان مورد نیاز بپردازد.

برداشتن بخش های پوسیده و آسیب دیده دندان مرحله دوم

پس از تراشیدن بخش های پوسیده دندان با ابزارها و وسایل مختلف مانند لیزر، مته و دیگر ابزارهای مخصوص دندانپزشکی اقدام به پاک نمودن قسمت های پوسیده دندان می نماید و بعد از آن با دقت حفره را تمیز می نماید.

پر نمودن حفره دندان مرحله سوم

از بین بردن پوسیدگی های دندان منجر به بوحود آمدن حفره در دندان می شود. به منظور پیشگیری از تجمع باکتری ها در حفره ایجاد شده دندان پزشک آن ناحیه را با ماده ای مناسب پر می نماید. این کار باعث می شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری گردد.

تراش دندان ها با استفاده از فرز مرحله پایانی

پس از پر نمودن حفره دندان، دندان را سوهان کشیده و با استفاده از فرز صاف و یکدست می نمایند تا در هنگام جویدن مواد غذایی بیمار دچار مشکل نگردد.

بعد از این مرحله دندان شما تمیز شده و سلامت خود را بار دیگر بدست می آورد. بی حسی ایجاد شده تا چند ساعت باقی می ماند و به آهستگی از بین خواهد رفت. این امکان وجود دارد تا دندان پر شده تا چند روز به گرما و سرما حساس باشد و جای نگرانی وجود ندارد اما در صورتی که این حساسیت ادامه پیدا کرد حتما به پزشک خود مراجعه نموده و مشکل را مطرح نمایید.

پس از انجام این مراحل دندان شما کاملا تمیز و سالم می شود. بی حسی در دهان شما تا چند ساعت بعد باقی می ماند و کم کم از بین می رود. تا زمانی که بی حسی کامل از بین نرفته بهتر است از خوردن غذا های داغ و سفت اجتناب نمایید. باید توجه داشته باشید که بعد از پر کردن دندان ها احتمالا از چند روز تا یک هفته به سرما و گرما حساس هستند. معمولاً این حساسیت به خودی خود از بین می رود.

بازخوردها
    ارسال نظر