آشنایی با مراحل انجام روکش دندان

shams یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 11:02
آشنایی با مراحل انجام روکش دندان

مراحل انجام روکش دندان چیست و چه نکاتی را باید رعایت نماییم

روکش دندان از روش های ترمیمی دندان می باشد که به منظور مراقبت و نگهداری دندان پس از عصب کشی دندان، شکستگی و حتی به منظور اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله به اینکه برای انجام روکش دندان نیاز به چند جلسه درمانی وجود دارد، چه مدت زمان می برد و در هر جلسه درمانی چه اقداماتی صورت می پذیرد خواهیم پرداخت.

روکش نمودن دندان به طور معمول در طی دو جلسه درمانی صورت می پذیرد. در نخستین جلسه دندان مورد نظر آماده سازی می گردد تا برای قرار گرفته روکش آماده شود.

بعد از آن از دندان قالبی مناسب گرفته می شود، سپس به طور موقت بر روی دندان روکشی قرار داده می شود که انجام این مراحل چیزی در حدود 30 دقیقه الی یک ساعت نیاز به زمان دارد.

در فاصله بین دو جلسه درمانی در لابراتوار دندانپزشکی، روکش مد نظر ساخته می شود که ساخت روکش دندان چیزی در حدود 2 هفته زمان نیاز دارد.

زمانی که بیمار در جلسه دوم به کلینیک مراجعه می نماید دندانپزشک، روکش ساخته شده را بر روی دندان نصب می نماید.

آشنایی با مراحل روکش دندان

مراحلی که برای انجام روکش دندان انجام می شود به ترتیب شامل مراحل زیر می باشد:

  • مرحله اول تزریق نمودن بی حسی

قبل از انجام هر اقدامی، دندانپزشک معالج، دندان و لثه اطراف آنرا بوسیله مواد بی حسی، بی حس می نماید، البته در مواردی که دندان عصب کشی شده است دیگر نیازی به بی حس نمودن آن نمی باشد بلکه دندانپزشک لثه اطراف آنرا بی حس می نماید.

  • مرحله دوم آماده سازی دندان

برای قرارگیری مناسب روکش بر روی دندان، بخش بیرونی دندان را می تراشد، در این مرحله همه پوسیدگی ها باید برداشته شوند. ممکن است به جهت حمایت و افزایش پایداری روکش ساختارهایی اضافی نیاز باشد. در این صورت، پزشک معالج دندان را به تدریج هسته دندان  را بازسازی می نماید تا باعث افزایس استحکام دندان گردد.

اگر دندان دارای پوسیدگی باشد، ابتدا دندانپزشک باید قسمت های پوسیده دندان را بتراشد سپس به ادامه درمان بپردازد. همینطور پرشدگی های دندان و یا بخش هایی از دندان که نامناسب می باشد باید تخلیه گردد. به همین خاطر گاهی ممکن است که بخش زیادی از دندان تحت درمان به منظور روکش نمودن تراشیده شود.

  • مرحله سوم قالب گیری

پس از اتمام آماده سازی دندان، دندانپزشک با انجام قالب گیری، قالب دندان و لثه اطراف آن را آماده نموده و به لابراتوار ارسال می نماید. قالب گیری به دو روش صورت می پذیرد.

  1. قالب گیری سنتی که مرسوم است
  2. قالب گیری اپتیکال
قالب گیری سنتی

در این روش دندانپزشک بوسیله خمیر مخصوص قالب گیری که مواد قالب گیری نیز گفته می شود، قالب مورد نیاز در دندان را تهیه می نماید. ابتدا دندان ها شسته و به طور کامل خشک می گردند، بعد از آن رترکشن یا نخ زیر لثه ای با قطر کوچک به دور دندان قرار داده می شود تا بافت ها و ساختارهای دیگر را کنار نگه دارد.

به طور معمول پس از برداشتن نخ زیر لثه ای، مدتی طول می کشد تا بافت لثه به سمت عقب بازگردد، که در این مدت مواد مواد قالب گیری اطراف دندان به قدر کافی و نیاز شکل گرفته اند.

مقدار کمی از مواد قالب گیری روان اطراف دندان مالیده می شوند. یک تری با پوتی قالب گیری - مواد بطونه مانند با غلظت بالا پر می شود و بر روی دندان ها قرار گرفته می شود و همانجا چند دقیقه ای می ماند.

مواد قالب گیری دندان به شکل واحدی پیوسته به هم در می آیند. زمانی که قالب از دندان برداشته می شود، به شکل دندان درآمده و همچنین دندان های کناری آن. قالب دندان های فک مقابل نیز باید گرفته شود.

قالب گیری اپتیکال

برخی از دندانپزشکان مجهز به تجهیزاتی به منظور تهیه قالب اپتیکال می باشند. در قالب گیری اپتیکال از دوربین کوچک دستی مشابه با عصا استفاده می شود، تصویر بدست آمده با این دوربین با استفاده نرم افزار به صورت دیجیتال آنالیز شده و بر آن اساس قالب ساخته می شود.

این قالب به دو صورت ساخته می شود:

یا با فرمت الکترونیکی به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می شود که پس از ساخته شده روکش، به مطب پزشک ارسال می شود تا بر روی دندان بیمار قرار داده شود.

برخی از دندانپزشکان دستگاه تراش دندانپزشکی دارند و این امکان را دارند تا در مطب خود روکش مورد نظر را آماده نمایند که در این صورت تنها یک جلسه برای کل مراحل درمانی کافی می باشد.

  • مرحله چهارم

در صورتی که روکش دندان در لابراتور ساخته شود، نیاز به دو هفته زمان می باشد که به احتمال زیاد از روکش موقت برای دندان تحت درمان استفاده می گردد. این روکش به محافظت از دندان و همچنین جلوگیری از جابجایی و انحراف دندان کمک می نماید.

به طور معمول روکش موقتی که بر روی دندان گذاشته می شود از جنس پلاستیک و یا فلز ساخته می شوند. این روکش بوسیله چسب موقت به دندان چسبیده می شود به همین خاطر به راحتی برداشته می شود و روکش اصلی جایگزین آن می گردد.

  • مرحله پنجم

در صورتی که روکش ساخته شده دارای سطح پورسلین و یا چینی باشد، پزشک معالج باید برای آن رنگی کاملا همرنگ دندان طبیعی انتخاب نماید.

بدین منظور دندانپزشک، کالیته پوسته های کوچک مشابه به دندان در رنگ های مختلف ساخته شده از جنس پورسلین دارد که بر اساس رنگ کدگذاری گردیده اند.

به این مجموعه رنگ ها ترمیم دندان گفته می شود. هر نمونه از آن بر روی دندان قرار می گیرد تا رنگ آن با دندان های مجاور مقایسه گردیده شود و مناسب ترین و بهترین رنگ انتخاب گردد.

  • مرحله ششم ساختن روکش های دندانی

بوسیله مدل ایجاد شده، روکش دندان بوسیله دندان پزشک و یا تکنسین لابراتوار دندانپزشکی ساخته می گردد.

  • مرحله هفتم قرار دادن روکش دندان در جایگاه خود

پس از آماده شدن روکش، بوسیله دندان پزشک بر روی دندان مورد نظر قرار می گیرد و در صورت لزوم اصلاحات مورد نظر بر روی آن صورت می پذیرد.

پس از آن ظاهر روکش و نحوه احساس در دهان بیمار چک و بررسی می گردد. که در صورت نداشتن ایراد و مشکل بوسیله سمان روکش در جای خود تثبیت می گردد.

مواردی که در آن از روکش دندان استفاده می شود

  1. برای دندان های تیره، بد رنگ با شکل های غیر طبیعی و نامتعارف.
  2. دندان هایی که دیواره های جانبی آنها از بین رفته و دیگر به تنهایی قادر به نگهداری نمی باشند.
  3. افرادی که عادت به دندان قروچه دارند از انجام عصب کشی باید اقدام به روکش نمودن دندان هایشان نمایند. 
  4. دندان هایی که در آنها بیشتر حجم دندان را مواد پرکردگی تشکیل داده است.
  5. دندان هایی که به عنوان بریج مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. افرادی که عادت به خوردن غذاهای سخت دارند.

بازخوردها
    ارسال نظر