لمینیت دندان چیست

shams شنبه 11 فروردین 1403 - 12:10
لمینیت دندان چیست

لمینیت دندان چیست و مناسب چه افرادی می باشد؟!!

لمینیت دندان یکی از خدمات پرطرفدار دندانپزشکی می باشد که این روش جزو روش های ترمیمی دندان بشمار می آید. از این روش به منظور زیباتر شدن دندان ها و نیز زیبایی لبخند استفاده می گردد.

در این روش با استفاده از یک سری از روکش ها دندان ها را یک رنگ نموده و نیز شکل و اندازه آن ها را به دلخواه خود عوض می نمایید.

این روش با نام روکش دندان نیز شناخته می شود از پرسلن و یا همان کامپوزیت تشکیل گردیده است. لایه ای نازک از مواد بر روی دندان ها قرار گرفته و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می نماید و همانطور که گفته شد کمک به داشتن لبخندی زیباتر برای شما می نماید.

به همین جهت از آن به عنوان روکشی برای زیبایی دندان نیز در نظر گرفته می شود که باعث می گردند دندان های شما یک دست، درخشان و سفیدتر از قبل گردند.

چه تفاوتی بین لمینیت دندان و روکش های دندانی وجود دارد و چرا دانستن آن اهمیت دارد؟

به منظور داشتن دندان هایی زیبا روش های درمانی مختلف و متفاوتی وجود دارد. لمینیت دندان و روکش های دندانی جزو روش های درمانی پرکاربرد و پر استفاده می باشند که بیشتر افراد این دو را با همدیگر اشتباه می گیرند. در هر دو روش ها از یک سری از روکش استفاده می گردد.

روکش دندان

روکش دندان به منظور بهبود بخشیدن به ظاهر دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. بدین منظور پوسته هایی نازک هم رنگ دندان، بر روی دندان ها قرار داده می شود که به زیباتر شدن دندان ها و لبخند کمک می نماید.

اما برای این منظور نیاز است تا میزان کمی از مینای دندان برداشته شده تا روکش بر روی دندان جا افتد.

لمینیت دندان

لمینیت دندان مشابه با روکش دندان بوده و عملکردی مشابه دارد که همین امر باعث می شود تا این دو اصطلاح جای همدیگر استفاده گردند.لمینیت ها در این رو متفاوت می باشند که بسیار نازک تر می باشند و به منظور قرار دادن آنها بر روی دندان مقدار کمتری از مینای دندان برداشته می شود.

لمینت‌ها از این نظر متفاوت هستند که بسیار نازک‌تر بوده و برای قراردادن آنها نیاز به برداشتن مینای کمتری وجود دارد.

چرا دانستن تفاوت بین روکش های دندانی و لمینیت های دندانی مهم بوده و باید در مورد آنها بدانیم؟

دانستن این تفاوت از این جهت مهم و حائز اهمیت بوده که بیمار می تواند قبل از اقدام به انجام مراحل دندانپزشکی تصمیم بگیرد که کدام روش، روشی مناسب وی بوده و نیازهایش را برطرف می نماید.

قبل از انجام هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت بگیرید تا بهترین گزینه را بتوانید با راهنمایی وی انتخاب نمایید.

آیا روکش دندان همان لمینیت و کامپوزیت می باشد؟

پاسخ به این پرسش خیر می باشد. کامپوزیت و لمینیت جزو پوش های سطحی دندان بشمار می آیند. این پوشش ها فقط سطح پیشین دندان های شما را می پوشانند.

در پس واقع در علم دندانپزشکی بکار بردن اصطلاح روکش بجای لمینیت و یا کامپوزیت غلط بوده و این ها هر کدام اصطلاحات و روش های درمانی و یا زیبایی متفاوت و مجزا بشمار می آیند.

روکش دندان مناسب چه افرادی می باشد؟

زمانی که دیگر دندان به تنهایی امکان نگهداشت در ناحیه و فک و دهانی را ندارد به ناچار باید از روکش دندان استفاده گردد. حال اینکه چه افرادی باید از این شیوه درمانی استفاده نماید در ادامه بدان خواهیم پرداخت

  1. افرادی که دندانهایشان شکسته و در صورت عدم استفاده از روکش دندانی نمی توانند چیزی با آن دندان بجوند در این حالت دندان به اندازه ای آسیب پذیر می باشد که به تنهایی امکان استفاده ندارد و حتما باید از روکش به عنوان یک محافظ از آن دندان محافظت نماید.
  2. دسته دیگری از افراد که باید از روکش دندان استفاده نمایند کسانی می باشند که دارای پرکردگی های زیاد در دندان های خود می باشند و دیواره دندانشان نازک گردیده است.
  3. افرادی نیز که می خواهند از بریج دندانی ( یک روش کاشت دندان بدون ایمپلنت بوده که به منظور پر نمودن جای خالی دندان و یا دندان های از دست رفته استفاده می گردد. ) که دندان های کناری ان ها تراشیده می شوند.
  4. کسانی که عصب کشی نموده و دندانهایشان از بین رفته است.

حال با همه موارد ذکر شده لازم است که یک بار دیگر تاکید نماییم که روکش دندان با لمینیت و نیز کامپوزیت متفاوت می باشند. روکش ها همانطور که از نامشان مشخص است بر روی سطح بیرونی دندان قرار گرفته و تمام سطح آن را پوشش می دهد.

چه افرادی بهتر است تا از ونیر استفاده نمایند؟

ونیرها، روکش های سطحی دندان بوده که دارای انواع مختلفی همانند کامپوزیت ها و لمینت ها می باشند. تفاوتی که ونیرها با روکش دندان دارند این است که تنها بخش پیشین دندان ها را در بر می گیرند و اطراف و پشت دندان ها فاقد پوشش می باشند.

حال اینکه این پوشش مناسب چه افرادی می باشد در ادامه بدان خواهیم پرداخت:

  1. اشخاصی که می خواهند تا دندان هایی زیبا داشته باشند.
  2. افرادی که می خواهند اصلاح طرح لبخند نمایند تا لبخندی زیبا داشته باشند.
  3. افرادی که دندان هایشان تغییر رنگ داده است اما دندان هایی به نسبت سالم دارند.
  4. افرادی که فاصله دندان هایشان به نسبت کم می باشد.
  5. افرادی که خواهان فرم دندان هایی زیباتر بوده و از دندان های بد فرم خویش رضایت ندارند.
  6. افرادی که خواهان استفاده از ارتودنسی نبوده و اما می خواهند تا فاصله بین دندان های خود را بر طرف نمایند.
  7. افرادی که دندان هایشان کوتاه و بلند می باشد.

آشنایی با انواع لمینیت های دندانی

دانستن و آشنایی با انواع مختلف لمینیت در مورد استفاده از آنها مهم و حائز اهمیت می باشد و باید به آنها توجه نمود. لمینت هایی که برای دندان ها می توان استفاده نمود دارای انواع مختلفی می باشند.

به طور معمول دو نوع لمینیت وجود دارد که توسط پزشک متخصص مورد استفاده قرار می گیرند. هر کدام از این روش ها مزیت ها و نیز معایب خود را شامل می شوند.

تفاوت بین آنها بیشتر در متریال و مواد مورد استفاده به منظور انجام لمینیت دندانی می باشد. از روش های رایجی که در کلینیک های دندان‌پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از دو نوع لمینیت رایج رزین کامپوزیت و نیز روکش های چینی یا سرامیکی می باشد.

روش دیگری به نام اسنپ اسمایل وجود دارد که نوعی از لمینیت بوده که البته روشی ارزان قیمت و نیز متحرک می باشد.

  • رزین کامپوزیت ونیر

از انواع لمینیت موجود رزین کامپوزیت می باشد که گزینه ای ارزان تر و نیز کاربردی تر بشمار می آید. این کامپوزیت ها به این خاطر که معمولا بین 5 تا 7 سال نیاز به تعویض ندارند، لمینیتی بادوام به حساب می آید.

استفاده از این لمینیت برای افرادی که دندان های حساس و شکننده تری دارند توصیه می گردد البته قبل از انجام هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت نموده تا بهترین گزینه ممکن و روش درمانی مناسب را به شما معرفی نماید.

  • لمینیت سرامیکی

از دیگر لمینیت ها می توان به لمینیت سرامیکی اشاره نمود. این لمینیت روکشی چینی بوده که انتخابی زیباتر می باشد. این ایمپلنت در انعکاس نور به مانند دندان های واقعی هستند، عملکرد بهتری داشته و ظاهر آنها بمانند دندان های طبیعی می باشد. در نتیجه این نوع از لمینیت ها ظاهری طبیعی تر در مقیاسه با ونیر کامپوزیت ها را دارا می باشند.

ونیر چینی طول عمر بیشتری داشته و اکثر آنها در حدود 10 تا 20 سال ماندگاری دارند. به دلیل اینکه مواد چینی دارای تراکم بیشتری می باشند و همچنین دوام بیشتری دارند در برابر لکه ها مقاوم تر می باشند.

این نوع از لمینیت زمانی دارای اهمیت می باشد که فقط یک و یا دو عدد دندان نیازمند روکش باشند. تنها اگر یک یا دو دندان نیازمند به لمینیت باشند این احتمال وجود دارد که ظاهر و رنگشان با دیگر دندان ها متفاوت باشند.

در صورت استفاده از لمینیت چینی به دلیل ماهیتی که دارد ظاهر این دندان ها که شامل رنگ آنها نیز می شود با دیگر دندان ها تفاوت چندانی نداشته و قابل تشخیص نمی باشند.

مسلما این نوع از لمینیت هزینه بیشتری را شامل می شود. لمینیت های سرامیکی دارای انواع مختلفی می باشند که بسته به نوع دندان ها و شرایط فرد متقاضی امکان استفاده از هر کدام از آنها امکان پذیر می باشد.

لمینیت های چینی دارای انواع مختلفی می باشند که عبارتند از:

  • لمینیت سرامیک فشرده
  • لمینیت سرامیک توده ای
  • لمینیت دی سیلیکات لیتیوم
  • لمینیت زیرکونیا

تراش لمینیت سرامیکی را چه زمانی باید انجام داد؟

از تفاوت های اساسی لمینیت سرامیکی با دیگر ونیرها در این است که به منظور جایگذاری آنها دندان ها باید مقداری بسیار کم تراشیده شوند. زمان قرار دادن لمینیت سرامیکی بر روی دندان باید مقداری کم از سطح مینای دندان برداشته شود تا لمینیت سرامیکی به خوبی بر سطح دندان قرار گرفته و غیر طبیعی و زمخت به نظر نرسد.

البته تراشیدن دندان ها به میرانی کم است تا آسیب جدی به دندان ها وارد نگردد، اما باعث می شود تا محدودیت هایی نیز برای فرد ایجاد گردد و این امکان وجود دارد که عوارضی را ایجاد نماید، در نتیجه توجه به چند نکته مهم و حائز اهمیت می باشد.


اولین و مهم‌ترین مورد این است که هر کسی نمی‌تواند از لمینت سرامیکی استفاده کند. افرادی که مینای دندان نازک شده‌دارند و از بهداشت فردی خوبی برخوردار نیستند نمی‌توانند لمینت سرامیکی موفقیت‌آمیزی داشته‌باشند و احتمالا این روش دیر یا زود شکست بخورد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در روزهای اول و حداکثر دو هفته‌ی اول بعد از جایگذاری ونیرها تجربه کنید، حساس شدن دندان‌ها به سرما و گرما و ضربه است. این مسئله به علت دستکاری مینای دندان است. اگر این حساسیت بعد از مدتی برطرف نشود باید با دندانپزشک مشورت کنید.

هنگامی که مینای دندان تراشیده می‌شود، دیگر نمی‌توان از ونیر بر روی آن استفاده نکرد. بنابراین لمینت سرامیکی از روش‌های دائمی است و بعد از خراب شدن باید ترمیم و یا جایگزینی شود.

اسنپ آن اسمایل ردیف دندان‌های آماده‌ای است که درون آنها خالی‌است و بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند تا دندان‌های شما را زیباتر نشان دهند.

شما عزیزان به منظور بهره مندی از خدمات دندانپزشکی اقساطی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی می توانید به سایت نامیراکالا مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت نمایید و یا با شماره تماس 34729000-021 تماس حاصل نموده تا کارشناسان مرکز تماس نامیراکالا درخواست شما را ثبت نموده و به پرسش های شما پاسخ دهند.

بازخوردها
    ارسال نظر