آشنایی با مراحل جرم گیری دندان

shams دوشنبه 7 خرداد 1403 - 11:17
آشنایی با مراحل جرم گیری دندان

با مراحل جرم گیری دندان آشنا شویم

جرم دندان چیست؟

در صورتی که به سلامت و پاکیزگی دهان و دندان خود اهمیت داده و به آن رسیدگی نمایید کمتر دچار جرم های دندانی و لثه خواهید شد. جرم ها بر اثر تجمع پلاک و مواد معدنی و با مسواک زدن از بین نخواهند رفت و بر سلامت و زیبایی دندان ها تاثیر داشته و به مرور باعث خرابی لثه و لق شدن دندان ها می شوند.

جرم گیری دندان ها

به منظور پیشکیری نمودن از ایجاد جرم سنگین بر روی دندان ها و لثه ها و بروز نمودن مشکلات بوجود آمده بعد از آن باید دندان ها را جرمگیری نمایید. این امر ( جرم گیری ) بوسیله ابزارهای دندانپزشکی و با استفاده از دستگاه های اولتراسونیک انجام می پذیرد که منجر پاکسازی دندان می شود. جرم گیری مرحله پیش از بلیچینگ که همان سفید نمودن دندان است، می باشد.

 

مرحله های جرم گیری دندان

جرم گیری و کورتاژ لثه

به منظور جرم گیری دندان دو روش وجود دارد که پزشک با در نظر گرفتن نیاز بیماری می تواند از هر دو روش استفاده نماید. این دو روش عبارتند از:

  • جرم گیری دندان با ابزارهای دستی

در این روش جرم گیری به دلیل اینکه جرم ها بوسیله چشم قبل رویت نمی باشند دندانپزشک مجبور است تا با کمک حس لامسه خود برای شناسایی نمودن ناحیه های ایجاد پلاک و رسوب استفاده نماید. به منظور جرم گیری دندان، دندانپزشک با استفاده از یک جرم گیر و به شکل دستی، پلاک های ایجاد شده بر روی دندان را از بین خواهد برد.

  • جرم گیری با استفاده از دستگاه اولتراسونیک

دستگاه اولتراسونیک دارای سری فلزی می باشد که وظیفه آن پاک نمودن پلاک ها و جرم ها با لرزش می باشد. به هنگام جرم گیری با این دستگاه، آب بر روی سطح دندان اسپری می شود که برای شستن و پاک نمودن پلاک از روی سطح دندان و همچنین سرد نگه داشتن سری دستگاه می باشد.

کورتاژ لثه

پس از انجام جرم گیری لثه و پاک شدن جرم و پلاک های ایجاد شده از سطح دندان امکان دارد تا عوامل ایجاد کنند عفونت در بافت لثه باقی بماند. در این صورت بوسیله روش های مختلف و متفاوت بافت اپیتلیوم لثه که همان بافت پوششی لثه می باشد در صورت عفونی شده، لایه های عفونی حذف شده و پس از آن لایه های زیرین که دارای بافت سالمی می باشند، باقی می مانند. پس از آن بافت لثه سالم ساخته می شود که روش را کورتاژ لثه می ماند.

بروساژ دندان

به منظور بروساژ دندان، خمیری را بر روی دندان قرار می دهند و توسط وسیله ای چرخشی که برسی بر سر آن وصل است عمل بروساژ دندان صورت می پذیرد. بروساژ به طور معمول پس از جرم گیری دندان و به منظور ایجاد سطحی صیقلی بر روی دندان و حذف لکه ها و رنگ هایی که چسبندگی زیادی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان با لیزر

پس از پاکسازی نمودن دندان و لثه از لیزر به منظور متصل نمودن بافت های لثه به دندان استفاده می گردد. علاوه بر اتصال دوباره، التهاب تسکین یافته و همچنین بافت های لثه بهبود می یابند.

مزایای جرم گیری دندان

مزیت های جرم گیری دندان شامل مواردی همچون:

  • کاهش پوسیدگی دندان
  • بهبود ورم و التهاب لثه
  • پیشگیری نمودن از تشدید بیماری های لثه

تا زمانی که دوباره جرم بر روی دندان ایجاد نگردد این مزایا دوام خواهند آورد. و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان دندان نیاز به جرم گیری دوره ای می باشد.

انجام خدمات دندانپزشکی با بهترین کیفیت در کلینیک های مجهز دندانپزشکی

عوارض جرم گیری

جرم گیری دندان و تمیزی نمودن عمیق ریشه دندان ها خطری ندارند و در صورتی که فرد دچار عفونت لثه باشد به تجویز پزشک مصرف آنتی بیوتیک تجویز خواهد شد.

باور غلط مبنی بر لق شدن دندان و نیز ایجاد حساسیت دندان ها پس از انجام جرمگیری به این خاطر بوجود آمده است که افرادی که دارای جرم شدید و نیز بیماری های طولانی مدت لثه می باشند که منجر به از بین رفتن استخوان های حمایت کننده دندان گردیده اند پس از انجام جرم گیری و از بین بردن جرم های دندان، ریشه دندان هایشان در دهان نمایان شده و در نتیجه دندان نسبت به گرما و سرما حساس گردیده است. که این امر با روش های درمانی متعدد و با گذر زمان، حساسیت ایجاد شده بهبود می یابد.

برای مشاوره رایگان به منظور جرم گیری دندان و انجام دیگر خدمات دندانپزشکی با نامیراکالا تماس حاصل نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر