آشنایی با رادیولوژی دندان

shams دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 11:15
آشنایی با رادیولوژی دندان

آشنایی با انواع رادویگرافی دندانی

رادیوگرافی دندان و چگونگی انجام آن را بشناسیم

رادیوگرافی دندان از روش های سریع و دقیق تشخیص: آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقص های فک و دندان، انواع ناهنجاری ها، و دیگر آسیب ها که با استفاده از دستگاه ها و دوربین ها رادیوگرافی صورت می پذیرد، می باشد. دستگاه های رادیوگرافی در دندانپزشکی دارای انواع مختلفی می باشند و به طور کلی رادیوگرافی ها به دو دسته اصلی داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شوند.

  • رادیوگرافی داخل دهانی چیست؟

رادیوگرافی داخل دهانی رایج ترین نوع رادویگرافی بوده که جزئیات زیادی به نشان می دهد. از این نوع رادیولوژی به منظور موارد ذیل استفاده می شود:

  1. تشخیص پوسیدگی
  2. مشاهده نمودن ریشه دندان
  3. بررسی میزان سلامت بخش استخوانی اطراف دندان
  4. مشاهده نمودن وضعیت دندان در حال رشد

خدمات دندانپزشکی در نامیراکالا توسط مجرب ترین دندانپزشکان و در کلینیک های مجهز با بهترین مواد اولیه و بهترین کیفیت به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به صورت اقساط ارائه می گردد.

مشاوره رایگان برای تعیین وقت دندان پزشکی

  • رادیوگرافی خارج دهانی چیست؟

همانطور که از نام این رادیولوژی مشخص است عکس برداری از ناحیه بیرونی دهان صورت می پذیرد. در این رادیولوژی نوار رادیولوژی بر قسمت بیرون دهان صورت می پذیرد. در این روش علاوه بر اینکه عکس برداری از دندان ها صورت می پذیرد داده های مناسبی از فک و همینطور جمجه را به پزشک معالج ارائه می نماید.

از جمله کاربردهای این نوع رادیوگرافی می توان به بررسی نمودن رشد و پیشرفت دندان ها و نیز بیماری های دهان و دندان، بررسی نمودن دندان های تحت فشار، بررسی رابطه بین دندان ها و فک، بررسی استخوان های تمام صورت و نیز تشخیص بیماری های احتمالی استخوان های صورت اشاره نمود.

این نکته برای دندانپزشکان دارای اهمیت می باشد زیرا در این نوع رادیولوژی جزئیات بیشتری به تصویر کشیده می شود و برای تشخیص مشکلات هر دندان به شکل مجزا مناسب نمی باشد.

رادیوگرافی خارج دهانی دارای انواع مختلفی می باشد که می توان به مواردی همچون:

رادیوگرافی پانورامیک، رادیوگرافی سفالومتری، رادیوگرافی مخروطی، سی تی اسکن استاندارد، رادیوگرافی توموگرافی، سیالوگرافی، رادیوگرافی دیجیتال و mri اشاره نمود.

در تصویر برداری OPG تمام ناحیه دندان به تصویر کشیده می شود که فک پایینی و بالایی را در بر می گیرد و رادیوگرافی سفالومتری از یک سمت سر گرفته می شود و این امکان را دارد مشکلات بین دندان و فک را مشخص نماید.

با استفاده از رادیوگرافی مخروطی، دستگاه به شکل چرخشی دور تا دور سر به حرکت در آمده و این امکان را دارد تا از بافت های استخوانی، عصب و نیز استخوان ها عکس برداری نماید.

سی تی اسکن استاندارد به جهت بررسی نمودن جایگاه و نیز اندازه گیری ایمپلنت به کار برده می شود، دستگاه از اطراف سر بیمار در حالت خوابیده تصویر برداری می نماید.

رادیوگرافی توموگرافی از دیگر انواع رادیوگرافی خارج دهانی می باشد که می تواند ناحیه هایی که دید ندارند و پوشیده شده با بافت های دیگر می باشند را به صورت خطی نشان می دهند. 

روش سیالوگرافی به پزشک کمک می نماید تا به مشکلات غدد بزاقی پی ببرد، با این روش در ابتدا رنگ مخصوصی به دهان تزریق شده و پس از آن دستگاه اقدام به تصویر برداری با استفاده از اشعه ایکس می نماید. همچنین روش های رادیوگرافی دندان به صورت دیجیتال به نحوی عمل می نماید تا تصویر را به صورت مستقیم و در همان لحظه به نمایش می گذارد.

شما عزیزان می توانید به منظور استفاده از خدمات دندانپزشکی اقساطی ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی با مشاورید ما در نامیراکالا در ارتباط باشید.

بازخوردها
    ارسال نظر