آشنایی با مراحل جراحی دندان عقل

shams دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 10:47
آشنایی با مراحل جراحی دندان عقل

آشنایی با انواع جراحی دندان عقل و مراقبت های قبل و بعد از آن

انواع جراحی دندان عقل کدام است؟

جراحی دندان عقل با در نظر گرفتن انواع دندان عقل در فک بیمار مشخص می گردد. از انواع مختلف قرارگیری دندان عقل به موارد ذیل می توان اشاره نمود:

  1. نهفتگی افقی دندان
  2. نهفتگی به سمت ناحیه عقب دهان
  3. نهفتگی عمودی
  4. نهفتگی مزیال دندان

در نتیجه پزشک معالج با در نظر گرفتن نوع رشد دند،ان از روش های درمانی مختلفی برای کشیدن آن دندان استفاده می نماید. با در نظر گرفتن جایگاه قرار گرفتن دندان عقل، جراحی آن به دو دسته جراحی دندان عقل نهفته و نیز جراحی دندان عقل نیمه نهفته تقسیم بندی می شود.

جراحی دندان عقل نهفته

در صورتی که دندان مد نظر از لثه شخص خارج نشده باشد و درون لثه باقی مانده باشد، در این صورت نیاز به جراحی می باشد که آن را دندان عقل نهفته می نامند.

در این حالت پزشک معالج نخست موضع مورد نظر را بی حس نموده و با برش زدن لثه و با توجه به وضعیت و شرایط دندان، دندان را خارج می نمایند.

به دلیل اینکه دندان عقل نهفته دیده نمی شود بدون اینکه فرد مطلع باشد باعث بروز مشکل های متعددی برای وی می شود. در نتیجه نادیده گرفتن و تاخیر در جراحی این دندان می توان منجر به مشکلات غیر قابل جبرانی برای فرد ایجاد نماید.

این دندان حاوی فولیکول و یا کیسه رویشی در اطراف خود می باشد که در گذر زمان امکان دارد تغییر ماهیت دهد و به تومور و یا کیست بدل گردد.

این جراحی پیش از رسیدن به سن 25 الی 30 سالگی دارای اهمیت زیادی می باشد. بدین منظور ابتدا برشی در قسمت دندان عقل زده می شود، پس از آن جراح دندان مورد نظر در خارج می نماید.

مشاوره رایگان برای تعیین وقت دندان پزشکی

جراحی دندان عقل نیمه نهفته

اما اگر دندان عقل بیمار همانند دندان های دیگر رشد نموده باشد به روش های متداول کشیده می شود و دیگر نیازی به جراحی نمودن نمی باشد. در صورتی نیاز به جراحی می باشد که دندان به طور کامل از لثه خارج نگردد و بخشی از آن درون لثه باقی بماند که بدان دندان عقل نیمه نهفته گفته می شود.

همانند دندان عقل نهفته این دندان نیز باید هرچه سریع تر جراحی گردد زیرا باعث ایجاد التهاب لثه و عفونت می گردد.

نکته مهمی که در جراحی دندان عقل اهمیت دارد، مراقبت‌های قبل و بعد از آن است که به آن اشاره می‌کنیم.

مراقبت های مهم قبل و بعد از حراجی دندان عقل

توجه به این نکته که جراحی دندان نیز مانند دیگر عمل های جراحی نیازمند مراقبت های خاص خود می باشد مهم و حائز اهمیت می باشد. که این مراقبت ها به مراقبت های قبل از عمل و نیز بعد از عمل تقسیم بندی می شوند.

مراقبت های مهم قبل از عمل جراحی دندان عقل

  1. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی، فشارخون یا حتی دارای سابقه بیماری‌هایی مانند پیوند اعضا یا سکته مغزی هستند باید با پزشک مشورت کنند تا برنامه های قبل از انجام جراحی دندان عقل در اختیار آن ها قرار داده شود.
  2. بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و دیگر داروهای مشابه را مصرف می نمایند، باید با تجویز پزشک از مصرف این داروها پرهیز نمایند.
  3. بعلاوه بیمارانی که دخانیات مصرف می نمایند از حدود 3 روز قبل از کشیدن دندان باید از مصرف دخانیات پرهیز نمایند.

مراقبت های مهم بعد از عمل جراحی دندان عقل

  1. بعد از انجام جراحی دندان استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه جراحی شده بر روی صورت بیمار به بهبود التهاب ایجاد شده و تسریع روند بهبود کم می نماید.
  2. به طور معمول بعد از از بین رفتن اثر داروی بی حسی ناحیه جراحی شده درچار دردی خفیف می شود، در این صورت مسکن های تجویز شده توسط پزشک به تسکین درد ایجاد شده کمک می نماید.
  3. به طور معمول تا 12 ساعت بعد از کشیدن دندان عقل، باید از خوردن غذاهای سخت پرهیز نمود و بجای آن از غذاهای مایع و سرد استفاده نمود.
  4. تا حدود یک هفته از جویدن غذا با ناحیه ای که درمان گردیده است باید بپرهیزید.
  5. افرادی که دخانیات استعمال می نمایند باید در حدود یک هفته بعد از جراحی دندان باید از کشیدن سیگار و استعمال دخانیات پرهیز نمایند.
  6. دستکاری محل زخم و بخیه های زده شده را به هیچ عنوان دستکاری ننمایید.
  7. در دومین روز دهان را با سرم شستشو و یا آب نمک رقیق شده ضد عفونی نمایید.

برای دریافت مشاوره و مراجعه به کلینیک های مجهز دندانپزشکی، با مشاورین نامیراکالا تماس برقرار نمایید.

بازخوردها
    ارسال نظر