عصب کشی دندان

shams سه شنبه 28 فروردین 1403 - 11:21
عصب کشی دندان

عصب کشی دندان ویژه بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی

بهترین عصب کشی دندان تهران | هرچند که از دندان ها به بهترین شکل ممکن مراقبت و محافظت نماییم که شامل اجتناب از مصرف خوراکی ها و نوشیدنی هایی که برای دندان مضر و زیان آور می باشند مانند مواد قندی و شیرینی بوده و نیز مراجعه منظم و روتین به دندانپزشکی، استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه این امکان وجود دارد که دندان ها دچار پوسیدگی شوند و یا با مشکلات دیگر روبرو گردند.

وقتی که دندان دچار پوسیدگی شود، عفونت نموده و زمانی که این عفونت به ریشه دندان برسد درد شدید و تقریبا غیر قابل تحملی ایجاد می نماید که چاره ای بجز عصب کشی برای درمان دندان آسیب دیده وجود ندارد.

به منظور عصب کشی دندان نخست دکتر معالج بخش مورد نظر را بی حس نموده، بعد از آن دندان را می تراشد و به وسیله ابزارهای مخصوص این کار، عصب آسیب دیده و بافت مرده پالپ دندان را بر می دارد. بعد از آن حفره بوجود آمده بر اثر تراش دادن دندان با مواد ویژه ای پر می گردد.

گاهی ممکن است بر اساس وضعیت سلامت دندان، پزشک معالج استفاده از روکش را برای دندانی که عصب کشی گردیده است لازم و ضروری بداند.

از خدمات رایج و متداول و درمانی دندانپزشکی، عصب کشی می باشد که با توجه به امکانات و دانش امروزی بخش دندانپزشکی دیگر مانند گذشته درمانی سخت و دردناک نمی باشد.

دانش، تجربه و مهارت پزشک منجر می شود تا تجربه ای هرچه بهتر از دریافت نمودن بهترین کیفیت خدمات دندانپزشکی را داشته باشید. در نتیجه انجام طرح درمان بوسیله دکتری مجرب بسیار حائز اهمیت می باشد. بهترین عصب کشی دندان تهران نیازمند به مراجعه به مرکز درمانی مجهز و دکتری با تجربه دارد تا درمانی آسوده و بی دردسر را تجربه نمایید.

لیست مراکز دندانپزشکی طرف قرارداد نامیراکالا:

خدمات اقساطی دندانپزشکی میتال دنتال ( فقط تهران )

خدمات اقساطی دندانپزشکی دکتر قائمی ( فقط تهران )

عصب کشی چیست و چه زمانی باید انجام پذیرد

عصب کشی یا به اصطلاح root canal همان درمان ریشه می باشد. این درمان از خدمات رایج دندانپزشکی بشمار می آید. که برداشتن بخش مرکزی دندان و نرم دندان که همان پالپ دندان می باشد را شامل می شود.

پالپ دندان شامل عصب ها، بافت همبند و نیز رگ های خونی می باشد که کمک به رشد دندان می نمایند. دندانی که دچار پوسیدگی شدید و نیز عفونت گردیده است به کمک درمان ریشه ترمیم شده و بهبود یافته و سلامت خود را باز می یابد، این روش درمانی بوسیله دندانپزشک عمومی و یا جراح همراه با بی حسی موضعی انجام می پذیرد.

زمانی که دندان نیاز به عصب کشی دارد علائمی را بروز می دهد که در ادامه بدان ها می پردازیم:

  1. درد دندانی شدید در زمان جویدن غذا و یا وارد آمد فشار به دندان
  2. احساس درد نسبت به گرما و سرما
  3. تغییر رنگ دادن دندان
  4. ورم و ایجاد حساسیت در لثه
  5. ایجاد آبسه بر روی لثه

البته گاهی اوقات دندانی که باید عصب کشی شود، هیچ علائمی را نشان نمی‌دهد.

آیا می دانید که عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

حال به انجام مراحل عصب کشی می پردازیم تا شما عزیزان با مراحل آن آشنا گردید.

مرحله اول: انجام بی حسی موضعی

به منظور بی حس نمودن دندان و ناحیه اطراف دندان قبل انجام می گیرد. پس از تزریق داروی بی حسی پزشک معالج تا بی حس شدن کامل دندان و ناحیه مد نظر صبر می نماید سپس اقدام به عصب کشی می نماید.

مرحله دوم: سوراخ نمودن دندان

به منظور دسترسی به پالپ مرده، پزشک معالج سوراخی کوچک در دندان آسیب دیده ایجاد می نماید، که بسته به قرارگیری دندان سوراخ ایجاد شده ممکن است در جای های مختلف و متفاوت ایجاد می گردد.

مرحله سوم: برداشتن بافت و عصب های آسیب دیده

به منظور برداشتن بافت های مرده پالپ و همچنین عصب ها از ابزارها و وسایل مخصوص این کار استفاده می گردد، بعد از انجام این مرحله درد دندان از بین می رود.

مرحله چهارم: ضد عفونی نمودن دندان

از مهم ترین مراحل عصب کشی دندان، ضد عفونی نمودن کانال های دندان آسیب دیده می باشد.

مرحله پنجم: استفاده و قرار دادن ابزار مخصوص عصب کشی در دندان

به منظور شکل دهی قسمت مد نظر به جهت پر نمودن دندان از ابزار مخصوص این کار در داخل دندان استفاده می گردد. در این مرحله نیز پاکسازی کانال انجام می شود تا هر گونه عفونت و یا آسیب دیدگی بجا مانده احتمالی پاک گردد.

مرحله ششم: پر نمودن دندان عصب کشی شده

به منظور پر نمودن دندان آسیب دیده از ماده پر کننده پرموپلاست و لاستیک مانند که گوتا پرکا نامیده می شود در کانال ریشه دندان استفاده می شود.

این ماده بوسیله سیلری چسبنده در جای خود قرار می گیرد. سیلر بکار رفته به منظور جلوگیری از عفونت دوباره دندان حائز اهمیت می باشد.

مرحله هفتم: قراردادن پست در صورت نیاز

بسته به دندان آسیب دیده، این امکان وجود دارد که در فرآیند پر نمودن دندان یک عدد پست در کانال ریشه قرار داده شود. پست قرار داده شده به نگه داشتن مواد پر کننده دندان در جایگاه خود کمک می نماید.

اگر از مواد پر کننده موقت برای دندان استفاده گردد، فرد باید دوباره به منظور پر کردن دائمی و یا قرار دادن روکش دندان به پزشک راجعه نموده تا از بروز عفونت در دندان جلوگیری گردد.

در بیشتر موارد برای جلوگیری از ایجاد عفونت و حتی از بین بردن عفونت باقی مانده، آنتی بیوتیک تجویز می گردد. وجود دردی جزئی پس از عصب کشی دندان طبیعی و معمول می باشد، اما این احساس درد نباید مدت زمان زیادی طول بکشد که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

مرحله هشتم: روکش دندان یک لزوم بعد از عصب کشی

دندان در این مرحله حساس تر و شکننده تر از قبل می باشد. دندانی که فاقد پالپ است باید که مواد مغذی مورد نیاز خود را بوسیله رباطی ک دندان را به استخوان متصل نمود، دریافت نماید.

به مرور زمان، دندان شکننده تر خواهد شد و استفاده از روکش، منجر به محافظت از دندان می شود. تا وقتی که طرح درمان دندان کامل نگردیده است، فرد نباید به دندان تحت درمان چیزی بجود، تا زمانی که طرح درمان کامل گردد و فرد بتواند مانند قبل از دندان خود استفاده نماید.

بازخوردها
    ارسال نظر